Warto dobrze zadbać o bezpieczeństwo własne oraz najbliższych.
Przypominam, że w efekcie negocjacji prowadzonych intensywnie także przez Radę
Krajową Związku Leśników Polskich w Rzeczypospolitej Polskiej z współpracującym
z nami od lat brokerem ubezpieczeniowym Mentor od 01 maja 2019 r. każdy ubezpieczony w Grupowym Ubezpieczeniu na Życie
w PZU ma możliwość rozszerzenia swojego ubezpieczenia. Polisa może teraz
zawierać rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o dodatkową ochronę na wypadek
śmierci oraz trwałego uszczerbku na zdrowiu. Atrakcyjny, nowy produkt PZU jest dedykowany
leśnikom i charakteryzuje się bardzo niską składką w relacji do wypłacanych
świadczeń ubezpieczeniowych. Ubezpieczenie gwarantuje bardzo wysokie wypłaty
świadczenia w przypadku zdarzenia losowego przy stosunkowo niewielkiej dodatkowej
składce miesięcznej. Jest ona potrącana
przez pracodawcę z wynagrodzenia na podstawie złożonej deklaracji, tak jak
praktykowano dotychczas.
Pracownicy PZU Życie będą w najbliższym czasie
odwiedzać jednostki organizacyjne Lasów Państwowych z rozszerzoną ofertą i w przypadku akceptacji warunków, będą
pomagali w załatwianiu wszelkich formalności. Szczegóły na załączonej ulotce i w
ofercie firmy Mentor:
Osoba do kontaktu: Jacek Zbróg, Z-ca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Grupowych, tel. +48 22 654 12 50, tel. kom. 508 273 019, email: jacek.zbrog@mentor.pl
Jednocześnie przypominam o śledzeniu postępu spraw wokół PPK, najlepiej na portalu https://www.mojeppk.pl/
Zgodnie z ustawą od 1 stycznia 2020 firmy zatrudniające co najmniej 50 osób zawierają:
- umowę o zarządzanie PPK z instytucją finansową wybraną w porozumieniu z zakładową organizacją związkową;
- umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych.
Sprawa zawierania umowy PPK nie będzie rozstrzygana centralnie, z poziomu DGLP.
Każda jednostka organizacyjna LP będzie samodzielnie dokonywać wyboru według zasad w niej przyjętych.
Wybierzmy zatem jako jednostki organizacyjne ZLP w RP najlepsze rozwiązanie dla pracowników wspólnie z naszym pracodawcą. Jeżeli w danej firmie nie działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca wybiera instytucję finansową w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych.
Pracodawca może wybrać jedną z następujących instytucji finansowych:
- Fundusz Inwestycyjny, zarządzany przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych;
- Fundusz Emerytalny, zarządzany przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne lub Pracownicze Towarzystwo Emerytalne;
- Zakład Ubezpieczeń.
Do systemu włączani są automatycznie wszyscy pracownicy, którzy ukończyli 18 lat, a nie ukończyli 55. roku życia. Pracodawca musi więc w ich imieniu zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Pracownicy w wieku od 55 do 70 lat muszą samodzielnie zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o zawarcie w ich imieniu takiej umowy.
Uczestnictwo w systemie PPK jest dobrowolne. Pracownik może w każdym momencie zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK. W tym celu musi podpisać odpowiednią deklarację rezygnacji.
Wpłaty pracodawcy do PPK wyliczane są procentowo od wynagrodzenia brutto pracownika. Oprócz obowiązkowej wpłaty podstawowej na rachunek PPK danego pracownika pracodawca może zdecydować o dodatkowej wpłacie, jednak nie wyższej niż 2,5% wynagrodzenia brutto.
Przygotujmy się zatem należycie i odpowiednio wcześniej do tego zadania.
Pozdrawiam
Jarosław Szałata
Przewodniczący
Związku Leśników Polskich w RP